Toets ENTER om te zoeken
A video a day, keeps the doctor away
‘s Werelds duurste tosti laat zien dat je alles ...
Het Zwitsers gevecht van de alpenhoorns: gaat de 1...
Zo kun je het festivalseizoen langer vasthouden (w...
Get out there and make things happen
Jennifer Aniston: “Ik ben niet zwanger, maar ik ...
6 levenslessen die je uit je favoriete films kan h...
6 websites waarop je binnen een half uur iets kan ...
De 100 meest veelbelovende jongeren van Nederland
Volg Ondertussen.nl:
   

Van studentenonderneming naar startup: zo pakten de oprichters van Bambook het aan

Foto: Ondertussen.nl
     Van studentenonderneming naar startup: zo pakten de oprichters van Bambook het aan
Like Ondertussen.nl

Afgelopen december wonnen de oprichters van Bambook een Jonge 100 award in de categorie Big Ideas. De Jonge 100 is een lijst van de 100 meest veelbelovende en talentvolle Nederlandse jongeren tot 25 jaar. Naast de award won Bambook ook de door Lenovo aangeboden Your Way award en mochten ze de super chille Lenovo Yoga 2 10.1 in ontvangst nemen. Deze week zijn Brent (20), Richard (21), Ward (20) en Marco (21) gasthoofdredacteur van Ondertussen.nl.

Check ook: Video: De Jonge 100 Awardshow

Een introductie
Bambook combineert het beste van een whiteboard met dat van een traditioneel schrift. Een uitwisbaar schrift dus. Niet alleen heel handig, maar ook duurzaam. Bedacht voor een project op school, maar inmiddels is Bambook al een tijdje daadwerkelijk te koop. De bedenkers studeren alle drie bedrijfskunde in Ede. Ook wonen ze bij elkaar in het hetzelfde huis, behalve Ward dan, maar die woont 50 meter verderop. Een hecht cluppie dus!

In jullie derde jaar van de studie moesten jullie een minionderneming opzetten. En natuurlijk ga je dan naar je vrienden kijken, toch?
“Naast dat we goede vrienden zijn, kunnen we ook goed met elkaar overweg op zakelijk gebied. Wat bleek? We hadden gewoon het perfecte kwartet als het gaat om zakelijke eigenschappen. Zo zijn we met z’n vieren Bambook ingerold.”

Wie kwam met het idee voor een uitwisbaar schrift?
“Het was een hele lange brainstormsessie waarbij Ward uiteindelijk met het idee van een uitwisbaar schrift had gedropt. We hebben met z’n allen één heel belangrijk criteria: we moeten er met z’n allen meteen enthousiast over kunnen worden. Je wil er niet met tegenzin aan zitten werken. En dat was Bambook.”

Het begint uiteindelijk met een idee. En met dit hadden we zoiets van: Ja, hier hebben we iets vets in handen.

Inmiddels loopt het best lekker. Sinds De Jonge 100 hebben jullie nog meer verkocht. Maar dat gaat neem ik aan niet vanzelf?
“Nee, zeker niet. Je hebt ook wel een beetje een lucky factor nodig. Toen we net begonnen hebben we geen geld uitgegeven aan marketing, dat was er gewoon niet, en zijn we gewoon naar bloggers gegaan. Zij waren gelukkig enthousiast over onze producten en op die manier kregen we eigenlijk een gratis platform. Dat heeft ons echt een enorme duw in de goede richting gegeven. Maar vanzelf gaat het zeker niet.”

Die enthousiasme laat zien dat er zeker toekomst in Bambook zit?
“Jazeker. We zijn van studentenonderneming naar startup gegaan. Nu willen we van deze startup echt een lopende business maken. Dat is eigenlijk de doelstelling van de komende maanden: hoe zorgen we ervoor dat we van een startup een goedlopend bedrijf worden? Met meer en misschien nog wel vettere producten, dus houd ons zeker in de gaten. Het is pas het topje van de ijsberg.”

Er zijn waarschijnlijk veel mensen die ook begonnen zijn zoals jullie, of dat misschien willen gaan doen. Wat zouden jullie als tip meegeven aan deze ondernemers?
“Wat we echt hebben meegenomen uit deze tijd is dat we vastliepen in een soort van onderzoeksfase. Je moet uiteindelijk gewoon beginnen. We hebben op een bepaald moment een schop onder de reet gehad van “gasten, ga gewoon beginnen”. Dus spring gewoon in het diepe. Het lukt je toch niet meteen het perfecte product te lanceren. Je moet gewoon beginnen en het product vanuit daar verder ontwikkelen. Met de feedback van klanten kun je alleen maar meer.”

“Wat ook belangrijk is: wees creatief en ga er dan vol voor. Die passie is heel belangrijk. Dat stukje geloof dat je nodig hebt om je bedrijf echt te laten slagen. Je moet voelen van: bam, dit is ‘m, hier is toekomst voor en hier wil ik graag aan werken.”

Check hier het uitwisbare schrift van Bambook.

Meer van dit soort artikelen?
Like ons dan nu!
Deel dit!
Je email is verstuurd!
Deel dit!
Je email is verstuurd!
Vacatures Adverteren Contact Redactie
Ondertussen in:
Ondertussen.nl gaat over jouw leven. Over alles wat je nu moet weten of eigenlijk zou moeten weten. Met Ondertussen.nl blijf je elke dag op de hoogte van het nieuws en de tofste dingen van het internet. Vanzelfsprekend gebracht in begrijpelijke tekst, met veel beelden. En natuurlijk makkelijk te delen met je vrienden. Ondertussen.nl. Jouw wereld in beeld.