Toets ENTER om te zoeken
A video a day, keeps the doctor away
De verborgen onderwaterwereld van Boedapest is als...
In elkaar geslagen worden puur omdat je homo bent
Deze twee gasten met kleurenblindheid zien voor de...
Get out there and make things happen
Jennifer Aniston: “Ik ben niet zwanger, maar ik ...
6 levenslessen die je uit je favoriete films kan h...
6 websites waarop je binnen een half uur iets kan ...
De 100 meest veelbelovende jongeren van Nederland
Volg Ondertussen.nl:
   

Zo ga én blijf je hardlopen: 10 tips van Fitgirls’ Daphne

Foto: Pexels
     Zo ga én blijf je hardlopen: 10 tips van Fitgirls’ Daphne
Like Ondertussen.nl

Jep, het hardloopvirus heeft ook onze redactie bereikt. 18 september doen wij als Team Ondertussen.nl mee aan de Dam tot Damloop, om geld in te zamelen voor dance4life. Maar aangezien de meesten van ons eigenlijk nooit hardlopen en de Dam tot Dam wél 16,1 km is, willen (moeten!) we het goed aanpakken. Dus vroeg ik Daphne van Fitgirls.nl om een aantal tips. En aangezien wij lang niet de enigen zijn die beginnen met hardlopen, heb jij vast ook iets aan deze tips!

Na een carrière als topsporter in korfbal, heeft Daphne nu een andere missie: vrouwen motiveren en inspireren tot een gezonde en fitte lifestyle. Ze gelooft in de quote #strongissizeperfect en is van mening dat het erg belangrijk is dat vrouwen hun mindset veranderen.

Als je je mindset verandert, ben je overal toe in staat!

Daphne:
Om heel eerlijk te zijn ben ik niet altijd een hardloopfanaat geweest. Ik vond het super saai om alleen te lopen en zonder muziek hield ik het moeilijk vol. Tijdens mijn run had ik constant een stemmetje in mijn hoofd, dat zich steeds afvroeg
why the hell ik dit eigenlijk deed? Ik heb in mijn leven veel moeten hardlopen, dus waarom was het nu opeens zo’n ding? Shuttles, piepjestesten, sprinten, met bal zonder bal; allemaal deed ik het zonder erbij na te denken en om zo goed mogelijk te presteren in mijn lang beoefende sport: korfbal.

Ik trainde toentertijd vijf keer per week verdeeld over drie dagen, en in het weekend was het tijd om die training om te zetten in winst. Uithoudingsvermogen en conditie waren dus enorm belangrijk en mezelf opmeten aan mijn teamgenootjes was voor mij niet anders dan normaal. Nu moest ik het zelf doen en makkelijk was en is dat zeker niet. Daarom deel ik tien tips die mij erg geholpen hebben bij het starten met hardlopen.

  • Walk on heaven
    De schoenen waar je op loopt zijn erg belangrijk! Ga naar een goede sportzaak zoals Run2Day en laat daar je maat opmeten en je manier van lopen checken. Zij hebben de perfecte schoenen voor je, trust me!
  • Planning is winning
    Zet in je agenda welke dagen je wilt gaan lopen en houd je daar ook aan. Het is belangrijk om regelmaat te creëren en niet te vervallen in smoesjes. Wil je bijvoorbeeld ‘s ochtends gaan hardlopen? Leg dan je hardloopspullen de avond ervoor klaar zodat je meteen de deur uit kunt!
  • RunnerMaps
    Bepaal vooraf je route, zodat je niet steeds hoeft te stoppen om te kijken welke kant je ook al weer op moest. Dat hindert je loop en kan het hardlopen in het verkeer onveilig maken.
  • Stretch, stretch, stretch
    Vergeet niet te rekken en te strekken voor en na je run. Na 1 km lopen zijn je spieren goed opgewarmd en is het goed om je spieren even te stretchen. Armen, benen en heupen: vergeet ze niet! Ook een cooling down is belangrijk: wandel na je run een kilometer uit om op adem te komen en om blessures te voorkomen.
  • Go for a walk
    Het is helemaal niet erg om tussendoor te wandelen. Vooral als je net begint kan het misschien zo zijn dat het je niet lukt om de run in een keer uit te lopen. Het is juist goed om tussendoor te wandelen om even op adem te komen, dus neem je tijd!

  • Don’t mistake activity with achievement
    Ook hoef je niet meteen een X aantal kilometers in een hele snelle tijd te lopen. Het is belangrijk dat je je realiseert dat je lichaam actief bezig is. Al doe je een uur over vijf kilometer, jij bent lekker bezig en dat neemt niemand je meer af!
  • Twinning is winning
    Lukt het je niet om alleen te lopen? Zoek een buddy! Samen sta je sterker: je motiveert elkaar om te gaan en rent samen door de moeilijke stukjes heen.
  • Stok achter de deur
    Omdat je net start met lopen, kan een beloning een goede stok achter de deur zijn. Beloof jezelf bijvoorbeeld dat je sportkleding van je lievelingsmerk mag kopen als je een X aantal kilometers in een maand gelopen hebt.
  • Drink enough
    Drinken is belangrijk, want tijdens het hardlopen produceert je lichaam meer warmte. Om niet over te koken, verlies je deze warmte door te zweten. Ook komen er afvalstoffen vrij, die je lichaam via je urine verlaten. Dit verlies kun je weer aanvullen door genoeg te drinken. Het is goed om van te voren ook al genoeg te drinken.
  • Every day is not okay
    Als je net begint met lopen dan kan het zijn dat je snel de smaak te pakken hebt. Je bent onwijs gemotiveerd en wilt daarom elke dag lopen. Toch is het niet slim om zo hard van stapel te lopen: begin met maximaal drie keer per week hardlopen. Zo blijft het leuk en heb je minder kans op blessures!

GO KILL THAT RUN!

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips! Meer weten over mindset, food, health, training en lifestyle?! Kijk op www.fitgirls.nl.

Meer van dit soort artikelen?
Like ons dan nu!
Deel dit!
Je email is verstuurd!
Deel dit!
Je email is verstuurd!
Vacatures Adverteren Contact Redactie
Ondertussen in:
Ondertussen.nl gaat over jouw leven. Over alles wat je nu moet weten of eigenlijk zou moeten weten. Met Ondertussen.nl blijf je elke dag op de hoogte van het nieuws en de tofste dingen van het internet. Vanzelfsprekend gebracht in begrijpelijke tekst, met veel beelden. En natuurlijk makkelijk te delen met je vrienden. Ondertussen.nl. Jouw wereld in beeld.