6 websites waarop je binnen een half uur iets kan ...
De 100 meest veelbelovende jongeren van Nederland
Volg Ondertussen.nl:

Recensie: De Hongerspelen

Recensie: De Hongerspelen
Like Ondertussen.nl

De hongerspelen. In een woord: wauw. Ik kan me niet snel een boek bedenken waarin ik zo graag verder wil lezen als deze. Ik heb meteen het tweede en het derde deel van de serie gehaald dit is niet overdreven, toen ik hem uit had en ben ik echt meteen naar de boekwinkel gegaan).

Het verhaal speelt zich af in de toekomst, in wat nu Noord-Amerika is. Er zijn 12 districten, ooit waren dit er 13, maar omdat district 13 74 jaar geleden in opstand is gekomen, zijn er nu nog 12 over. Om te bewijzen dat zij de macht hebben en er zo voor kunnen zorgen dat hetzelfde met een ander district gebeurt organiseert het Capitool, de hoofdstad, sinds de opstand elk jaar de Hongerspelen. Elk district moet een jongen en een meisje uitkiezen die hier aan mee moet doen. Ze worden met 24 in een arena gezet waar ze moeten vechten tot er nog één iemand over is.

De hoofdpersoon is Katniss, zij komt uit district 12 en is samen met Peeta een tribuut voor district 12. Het klinkt heel wreed, en dat is het op bepaalde stukken ook wel. Maar vanwege de romantische stukken tussen Katniss en de andere tribuut uit district 12, Peeta, wordt het ondertussen ook nog een bijzonder liefdesverhaal, wat het verhaal juist weer extra spannend maakt.

Ook laat het zien wat je als familie voor elkaar betekent, in eerste instantie was namelijk Katniss’ jonge zusje Prim uitgeloot maar Katniss besloot vrijwillig in haar plaats te gaan, omdat ze wist dat haar zusje het nooit zou overleven. Ik vind dat dit een mooie boodschap heeft, het laat zien dat de liefde tussen de twee zussen zo groot is dat ze bereid is om voor haar jongere zusje te sterven. De emoties worden uitgebreid beschreven waardoor je er meteen in meegesleept wordt. Elk hoofdstuk eindigt met een cliffhanger, waardoor je gewoon niet kunt stoppen met lezen en je steeds wilt weten hoe het afloopt. In tegenstelling tot veel andere boeken is het nooit voorspelbaar, en als je denkt dat je weet wat er vervolgens gaat gebeuren wordt al snel het tegendeel bewezen door een andere onverwachtse wending.

Op internet las ik dat mensen het vergeleken met Twilight, maar de enige overeenkomst die ik me kon bedenken was dat er in allebei de series een meisje is dat tussen twee jongens in staat en dat het allebei hele populaire series zijn. Als de film volgende maand uit komt ga ik er ook zeker heen, ik ben heel benieuwd hoe ze het verhaal tot een film gemaakt hebben en of het mijn hoge verwachting kan waarmaken. Ik zal dit boek zeker iedereen aanraden. Toen ik er voor het eerst over hoorde had ik niet verwacht dat het zo een goed boek zou zijn en dat ik zo gek zou worden op de serie. Het tweede deel van de Hongerspelen serie heet Vlammen, in deze ben ik nu aan het lezen. Ook dit boek kan ik nu al niet meer terugleggen.

Meer van dit soort artikelen?
Like ons dan nu!