Toets ENTER om te zoeken
A video a day, keeps the doctor away

Playd.nl is momenteel niet beschikbaar.

Get out there and make things happen
Jennifer Aniston: “Ik ben niet zwanger, maar ik ...
6 levenslessen die je uit je favoriete films kan h...
6 websites waarop je binnen een half uur iets kan ...
De 100 meest veelbelovende jongeren van Nederland
Volg Ondertussen.nl:
   

Vegan Challenge: mijn mening na 30 dagen veganistisch eten

     Vegan Challenge: mijn mening na 30 dagen veganistisch eten
Like Ondertussen.nl

Hier op de redactie zijn we wel van de challenges. Zo deed ik vorig jaar samen met Avalon de challenge aan om een maand suikervrij te eten – een maand zonder toegevoegde suikers that is. Check hier onze bevindingen.

Nu vond ik het wel weer tijd voor een nieuwe challenge. Ik dacht er al langer over om een maand als vegetariër door het leven te gaan, maar aangezien ik al niet zo heel veel vlees eet zou dat te makkelijk zijn. Dus besloot ik een stap over te slaan en meteen voor een maand vegan te gaan. Oef… Dat was iets makkelijker gezegd dan gedaan.

First: wat houdt veganistisch in?

Een veganist eet geen dierlijke producten. Dus geen vlees en vis, maar ook geen koemelkproducten (kaas, boter, yoghurt) en eieren. Maar het gaat nog veel verder, want wat dacht je van jam (in jam zit gelei en dat is gemaakt van varkensvet), dingen als sambal (daar zit garnalenpoeder in) en honing? Een echte veganist eet niet alleen plantaardig, maar draagt ook geen kleding dat afkomstig is van dieren. Ik moet eerlijk zeggen dat ik deze maand alleen plantaardig heb gegeten en het kledingdeel naast me neer heb gelegd.

Vooraf

Ik begin de dag bijna elke dag met kwark, havermout (met melk aangemaakt) of in het weekend met eieren. ’s Middags eet ik vaak een tosti met roomboter en kaas of een broodje kipfilet met avocado en rauwkost. Alleen ’s avonds komt er niet altijd veel dierlijks bij kijken. Vega curry’s, soepjes, couscous salades met falafel of wraps. Af en toe een stukje vlees of vis, maar niet dagelijks. Wat ik het meeste ga missen? Kaas. 100%. I love cheese.

Mijn ervaring

Na de eerste week had ik het idee dat ik minder onzuiverheden in m’n gezicht had. Na de tweede week had ik ineens twee vervelende aftes op m’n gehemelte. Ik besprak het met een collega die aan deze challenge meedoet en ja hoor, zij had het ook. Meer vitamine B12 zei ze. Top, dat werkte (tipje dus!). Na de derde week werd ik ineens erg duizelig en was m’n bloeddruk laag. Ik ging naar de dokter en zij drukte me op het hart meer te eten. Want als veganist laat je toch best wat voedingsmiddelen liggen en die moet je wel vervangen voor andere dingen. Het kan lijken alsof er weinig opties zijn en je daardoor onbewust minder eet. Even op letten dus.

Wat mij vooral is opgevallen, is dat de behoefte naar dierlijke producten naarmate de tijd vorderde steeds minder werd. De eerste week miste ik kwark en kaas erg, maar die eerste viel al gauw af. Het verlangen naar kaas is toch wel tot de derde week gebleven en toen was dat eigenlijk ook wel weg. Verder viel het me allemaal wel mee. Plantaardig eten is best goed te doen, als je goed op de hoogte bent en niet vervelend vindt ‘moeilijk’ te moeten doen. Want ja, overal waar je komt moet je toch echt even vragen wat er allemaal voor producten in de gerechten zit en of ze misschien iets zonder dierlijke producten hebben. En dan nog moet je het goed checken, want veel mensen weten het gewoon niet (wat ook niet gek is!). Dat is ook wat het vooral moeilijk maakt: bijna overal zit wel íets dierlijks in zonder dat je het door hebt. De dingen die ik de afgelopen maand heb geleerd en mij het meest shockeerde:

  • Dierlijke producten zitten werkelijk o-ver-al in. Wat dacht je van chips (behalve naturel), jam (gelatine), bolletjes, sambal en curry’s (trassi) en veel vegetarische vleesvervangers?
  • Hoe waterverspillend het eten van vlees wel niet is. Voor 1kg vlees wordt 15.000 liter water gebruikt. Meer weten? Check de documentaire Cowspiracy.
  • De nare manier waarop melk geproduceerd wordt. Koeien geven moedermelk, maar daar moeten ze wel zwanger voor zijn. En dus worden ze elk jaar geïnsemineerd. Na 5,5 jaar (1/4 van de normale levensduur) produceren ze niet meer genoeg melk en worden ze geslacht.

 Wat eet je dan wél als veganist?

Dat is een vraag waar ik vooral de eerste dagen mee worstelde. Maar toen ik het eenmaal door had was het eigenlijk geen probleem meer! M’n dagelijkse ontbijtje werd vervangen voor havermout met plantaardige melk (ongezoete amandelmelk of rijstmelk) of een groene smoothie. Tussen de middag wat bammetjes met hummus, avocado, pindakaas of groentespreads. Of grote salades met couscous, gegrilde groenten en zongedroogde tomaatjes. ’s Avonds eigenlijk hetzelfde als eerst, maar dan met een extra check op de ingrediëntenlijst.

Ook ben ik een paar keer uit eten geweest en met wat extra voorbereiding is dat ook best te doen. Als je iedereen open vertelt dat je veganistisch eet en uitlegt wat dat precies inhoudt zijn ze (naar mijn ervaring) altijd gewillig je te helpen. Zo ging ik lunchen bij Bagels & Beans, waar ze een hele ingrediëntenlijst van al hun gerechten voor je hebben, en nam ik een cappuccino met havermelk en een bagel met humus, avocado en zongedroogde tomaten. Zo’n lijst hadden ze ook bij Kantjil en de Tijger, waar ik heerlijke Gado Gado (zonder ei) kon eten. En ik heb een lekkere vegan burger bij De Walvis gegeten, waarbij alleen in het broodje dierlijke producten zaten en die gelukkig vervangen kon worden met twee zuurdesem boterhammen. Top! Ook kwam ik er via een vriendin achter dat er een snackbar (Natuurlijk Smullen) met vegan snacks bij mij om de hoek zit. Ge-nie-ten.

Als een kind zo blij met vegan mayo en kroketten
Als een kind zo blij met vegan mayo en kroketten

Nu heb ik misschien wat makkelijk(er) praten omdat ik dit (maar) een maand gedaan heb, maar ik ben wel heel strikt geweest. Ik denk dat het het belangrijkste is dat je zelf goed weet wat je wél kunt eten, en daar anderen mee inspireert. Zo ging ik een avond bij m’n moeder eten en vroeg ze wat ze kon maken. Ik noemde drie maaltijden die ze vaker maakt, en met een kleine aanpassing waren ze veganproof. Denk aan kaas vervangen voor nootjes of vlees voor peulvruchten. En wat deed ze? Ze maakte een hele lekkere vegan maaltijd en zette daarna nog een vegan tarte tartin op tafel!

We kunnen natuurlijk niet allemaal zo’n lieve en flexibele moeder hebben (daar is er maar één van ;-)) maar andere opties zijn: voorstellen samen een recept uit te zoeken en te koken, zelf een bakje eten meenemen (niet zo gezellig maar ja, anders kan je nooit bij anderen eten) of mensen bij jou uitnodigen en ze zo laten zien wat er allemaal wél mogelijk is.

En nu?

Tijdens deze challenge heb ik veel gelezen en bekeken over dieren, het milieu en plantaardig eten en die dingen kan ik niet zomaar vergeten. Toch ga ik mezelf niet in een hokje als vegetariër of veganist stoppen. Voor een groot deel om het ‘moeilijk doen’-aspect, maar ook omdat ik mezelf niet van alles wil ontzeggen. Ik vind het fijn dat ik een stuk bewuster ben van wat ik in m’n mond stop en waar het vandaan komt en juist daardoor heb ik er ook niet veel behoefte aan. Ik ben nu een aantal weken verder en heb af en toe wat vlees en kaas gegeten, maar niet zoveel als eerst. Ik eet het minder en àls ik het eet geniet ik er bewuster van. Lijkt mij een mooi resultaat van deze challenge!

Meer van dit soort artikelen?
Like ons dan nu!
Deel dit!
Je email is verstuurd!
Deel dit!
Je email is verstuurd!
Vacatures Adverteren Contact Redactie
Ondertussen in:
Ondertussen.nl gaat over jouw leven. Over alles wat je nu moet weten of eigenlijk zou moeten weten. Met Ondertussen.nl blijf je elke dag op de hoogte van het nieuws en de tofste dingen van het internet. Vanzelfsprekend gebracht in begrijpelijke tekst, met veel beelden. En natuurlijk makkelijk te delen met je vrienden. Ondertussen.nl. Jouw wereld in beeld.