Toets ENTER om te zoeken
A video a day, keeps the doctor away
Deze familieleden zijn samen ‘in transitie’: h...
“Ik probeerde botox tegen migraine”
Mickey, Minnie en Pluto maken dit dove kind zielsg...
Get out there and make things happen
Jennifer Aniston: “Ik ben niet zwanger, maar ik ...
6 levenslessen die je uit je favoriete films kan h...
6 websites waarop je binnen een half uur iets kan ...
De 100 meest veelbelovende jongeren van Nederland
Volg Ondertussen.nl:
   

Waarom zijn de toegangsprijzen van festivals zo gestegen?

     Waarom zijn de toegangsprijzen van festivals zo gestegen?
Like Ondertussen.nl

Afgelopen weekend ben ik op Lowlands geweest. Ik weet niet precies wat ik gedaan heb, maar ik heb nog steeds niet op mijn bankrekening durven kijken omdat ik weet dat ik ontzettend veel geld heb uitgegeven. Aan eten en drank, maar ook aan alle spullen die ik van te voren gekocht heb en dan het kaartje niet te vergeten natuurlijk, want die prijzen blijven ook maar stijgen. Toen ik acht jaar geleden voor het eerst naar Lowlands ging, betaalde ik €135 voor een ticket. Inmiddels is de prijs al gestegen naar €175, exclusief de servicekosten. Dat kost nogal wat extra, he? Net als bijvoorbeeld het festival Appelsap dat een paar jaar geleden nog een gratis toegankelijk was in het Oosterpark. Inmiddels betaal je ook hier gewoon de volle mep voor. Hoe kan het toch dat festivals zoveel duurder worden?

Lees ook: De do’s en don’ts van een festival: simpele festivaletiquette

Verandering in de muziekindustrie

Ten eerste moet je bedenken dat een festival voor een organisatie ook gewoon veel geld kost. Zij boeken grote artiesten, hebben podia nodig, moeten personeel betalen en onder andere hun geluidsinstallaties op orde moeten hebben. Ten tweede is er ontzettend veel veranderd in de muziekindustrie de afgelopen tien jaar. Pascal van de Velde van Greenhouse Talent, een groot onafhankelijk concertpromotor in Nederland en België, vertelt: “Eind jaren tachtig zat het grote geld nog bij de platenfirma’s. Maar tien jaar later begon de recordingindustrie af te brokkelen en tegelijkertijd werd muziek steeds belangrijker voor jong en oud.”

Eind jaren zeventig ging alleen de jeugd naar optredens, inmiddels zijn er vier generaties die dit doen.

Dit zorgde voor een grote verandering. Voorheen was er voor elk onderdeel iemand die het regelde, maar nu de concertindustrie zo groot is geworden, doen bedrijven vaak alles zelf. Deze reorganisatie van de muziekindustrie zorgde ervoor dat de concurrentie groot werd en dat festivals het vooral om de headliners moesten doen. Eén dingetje: de headliners waren bijna niet te betalen, wat er weer voor zorgde dat de concertkaarten duurder werden. En de headliners zijn nu nog steeds niet te betalen.

Wereldleider Live Nation

Het komt dus eigenlijk door de grote artiesten dat een concert- of festivalkaartje zo duur is geworden. Volgens Fred Rosen, oprichter van de ticketservice Ticketmaster, klopt dit enigszins.

Grote artiesten bepalen vaak zelf hoeveel ze spelen en hoeveel zij verdienen.

Maar naast de grote artiesten, spelen de organisaties ook nog een rolletje bij de hoge prijzen. Live Nation, een Amerikaans bedrijf dat zich richt op het organiseren van evenementen, wordt eigenlijk gezien als de wereldleider in deze industrie. Zij vragen vragen namelijk de hoofdprijs voor de artiesten. En door de gedaalde platenverkoop en het gestegen concertbezoek is de concertindustrie enorm gegroeid de afgelopen twee jaar. Live Nation speelt hier een grote rol in en verdient daar dan ook flink aan. Maar door deze globalisering verdienen artiesten nu meer geld door een optreden dan ooit. Niet omdat ze dit zelf vragen, maar omdat organisaties zoveel geld betalen aan deze artiesten.

Lees ook: Ben jij helemaal klaar met die commerciële festivals? Organiseer er gewoon zelf een

Maar we moeten niet vergeten dat de organisaties uiteindelijk ook gewoon commerciële partijen zijn. De concurrentie is groot en ook de organisaties moeten uiteindelijk geld verdienen. Het is logisch dat zij daarom steeds meer geld voor tickets gaan vragen. Kort gezegd zit de hele muziekindustrie best wel verrot in elkaar, en daar betalen wij dus met z’n allen voor. Maar hey, uiteindelijk is dit het ook allemaal waard, want meestal hou je heel wat mooie herinneringen over aan zo’n weekend.

In samenwerking met

De ‘haal-meer-uit-je-budget’ tips van ING

Smeer jij je eigen brood of koop je lunch in de kantine? Leen je bij DUO of heb je een bijbaan? Ga je stappen of sparen? ING begrijpt jouw dilemma’s en geeft op Ondertussen.nl tips om meer uit je budget te halen. Kun jij nog meer tips gebruiken? Klik dan hier!
Meer van dit soort artikelen?
Like ons dan nu!
Deel dit!
Je email is verstuurd!
Deel dit!
Je email is verstuurd!
Vacatures Adverteren Contact Redactie
Ondertussen in:
Ondertussen.nl gaat over jouw leven. Over alles wat je nu moet weten of eigenlijk zou moeten weten. Met Ondertussen.nl blijf je elke dag op de hoogte van het nieuws en de tofste dingen van het internet. Vanzelfsprekend gebracht in begrijpelijke tekst, met veel beelden. En natuurlijk makkelijk te delen met je vrienden. Ondertussen.nl. Jouw wereld in beeld.