Toets ENTER om te zoeken
A video a day, keeps the doctor away
‘s Werelds duurste tosti laat zien dat je alles ...
Het Zwitsers gevecht van de alpenhoorns: gaat de 1...
Zo kun je het festivalseizoen langer vasthouden (w...
Get out there and make things happen
Jennifer Aniston: “Ik ben niet zwanger, maar ik ...
6 levenslessen die je uit je favoriete films kan h...
6 websites waarop je binnen een half uur iets kan ...
De 100 meest veelbelovende jongeren van Nederland
Volg Ondertussen.nl:
   

Makers van ‘Kids React To’ verliezen 300.000 subscribers door gemeen trucje

Foto: YouTube
     Makers van ‘Kids React To’ verliezen 300.000 subscribers door gemeen trucje
Like Ondertussen.nl

Van de Fine Brothers heb je vast nog nooit gehoord, maar van de video’s die deze YouTubers maken hoogstwaarschijnlijk wel. De broers zitten namelijk achter die grappige video’s van ‘Kids react to’ en ‘Elderly people react to’ en zijn daarmee één van de grootste YouTube-accounts. Al hun video’s worden miljoenen keren bekeken en leveren dus een shitload aan cash op. Maar nu is er heel veel ophef over deze YouTubers. En dan bedoelen we ook echt héél veel.

Want wat hebben de Fine Brothers nou gedaan? Ze hebben het woord ‘react’ op YouTube proberen te copyrighten. Want de broers willen nog meer shitload aan cash! Het idee is dus dat niemand meer een ‘react’ video mag maken, terwijl veel meer creators dit doen. Ellen Degeneres bijvoorbeeld. Als je zo’n video op YouTube zet, mogen zij zorgen dat het weggehaald wordt. Maar als je een geweldig superduper idee hebt, kun je dat natuurlijk altijd naar ze sturen. Krijg jij ook een beetje cash. Ondertussen verdienen zij met jouw ‘react’ idee het grote geld.

Lees ook: Dit zijn de 10 best verdienende YouTube-sterren ter wereld

Het resultaat?

Ze hebben zo’n 300.000 subscribers verloren. Gisteravond was het zo’n drie per seconde en dat is een record. Er was gisteren zelfs een site waar het aantal subscribers dat af kelderde werd gestreamd. Geen grapjes. Plus, de video waarin ze de grote aankondiging deden (en die trouwens inmiddels verwijderd is) werd zo’n 314.000 keer gedisliket. Oeps.

In de video die de twee maakten, brengen ze het als een onwijs goed idee. Maar als je ziet dat het aantal dislikes op de video elke tien minuten met 1000 groeide, snap je dat het merendeel van hun kijkers dwars door het doorzichtige money making idee heen ziet. Het erge is dat de broers ‘kids react’, ‘adults react’ en ‘celebrities react’ al hadden gecopyright. Logisch, want dat is hun idee. Pas nu ze ‘react’ hebben geclaimd, zijn veel YouTubers boos. ‘React’ is gewoon een te vaak gebruikt woord.

Terugdraaien

Volgens Ryan Morrison, een advocaat die het niet eens is met de broers, kan het trademark nog teruggedraaid worden. “Je hebt altijd 30 dagen om bezwaar te maken”, vertelt hij. “Als de Fine Bros zich nog een maand hadden stil gehouden, was het ze gewoon gelukt. Maar nu hebben ze er een video over gemaakt. Er is dus nog hoop.”

Update:
Inmiddels hebben de Fine Brothers een statement naar buiten gebracht. Ze gaan niet door met de ‘React Community’ en zullen alle trademarks terugdraaien. Dit laat mooi zien hoe groot de kracht van het internet eigenlijk is…

Meer van dit soort artikelen?
Like ons dan nu!
Deel dit!
Je email is verstuurd!
Deel dit!
Je email is verstuurd!
Vacatures Adverteren Contact Redactie
Ondertussen in:
Ondertussen.nl gaat over jouw leven. Over alles wat je nu moet weten of eigenlijk zou moeten weten. Met Ondertussen.nl blijf je elke dag op de hoogte van het nieuws en de tofste dingen van het internet. Vanzelfsprekend gebracht in begrijpelijke tekst, met veel beelden. En natuurlijk makkelijk te delen met je vrienden. Ondertussen.nl. Jouw wereld in beeld.